کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
ورود به پنل دزپیام      ثبت نام رایگان

ضوابط انتشار آگهی‌نامه

حتما شما هم با “آگهی نامه” سر و کار داشته اید. یا مخاطب آن بوده اید یا در آن آگهی داده اید و یا اینکه خود ناشر یک آگهی نامه بوده اید.

در زیر مقررات قانونی تهیه و توزیع کتابچه های حاوی “آگهی” مصوب “کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغات کشور” تقدیم می گردد:

دستورالعمل‌ اجرایی‌ نحوه‌ صدور وانتشار برگه‌های‌ تبلیغاتی‌ یا آگهی‌ نامه‌ توسط‌

کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌«مصوب‌ جلسه‌ بیست‌ و نهم‌ کمیته‌ مرکزی سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور»

۱- آگهی‌ نامه‌ عبارت‌ است‌ از هر نوع‌ فرآورده‌ چاپی‌ و محصول‌ تبلیغاتی‌ اعم‌ از برگه‌، کاتالوگ‌، بروشور، راهنما، جزوه‌، و محصولات‌ مشابه‌ که‌ با هدف‌ معرفی‌ و تبلیغ‌ کالا یا خدمات‌ منتشر و در این‌ دستورالعمل‌ به‌ اختصار آگهی‌نامه‌ نامیده‌ می‌شود.

۲ـ انتشار آگهی‌نامه‌ها تنها از سوی‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ دارای‌ مجوز از وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ مجاز می‌باشد.

۳- چاپ‌ موارد مذکور در بند ۱ از سوی‌ کانون‌های‌ تبلیغاتی‌ که‌ تداعی‌ کننده‌ نشریه‌ دارای‌ مجوز باشد مانند ذکر عنوان‌ نشریه‌، دوره‌ انتشار و شماره‌ مسلسل‌ ممنوع‌ می‌باشد. اما ذکر نام‌، ماه‌ و سال‌ یا فصل‌ و سال‌ بلامانع‌ است‌.

۴- مطالب‌ مندرج‌ در آگهی‌ نامه‌ها منحصراً باید به‌ آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ اختصاص‌ یابد و چاپ‌ هرگونه‌ مطلب‌ اعم‌ از خبر، گزارش‌، مصاحبه‌، تفسیر و مقاله‌ در آگهی‌ نامه‌ که‌ از منابع‌ غیر موثق‌ نقل‌ شده‌ یا استفاده‌ ابزاری‌ از زن‌ و مرد را تداعی‌ کند ممنوع‌ است‌.

تبصره‌: درج‌ پیام‌های‌ عام‌ المنفعه‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ نظیر مسائل‌ مربوط‌ به‌ رعایت‌ بهداشت‌ فردی‌ و اجتماعی‌، رعایت‌ صرفه‌ جویی‌ در مصرف‌ آب‌ و انرژی‌، احترام‌ به‌ حقوِ دیگران‌ و اشاعه‌ فرهنگ‌ ملی‌ و اسلامی‌ با ذکر منبع‌ یا منابع‌ بلامانع‌ است‌.

۵- درج‌ آگهی‌های‌ احزاب‌ و نهادهای‌ سیاسی‌ و آگهی‌ نامزدهای‌ انتخاباتی‌ در آگهی‌نامه‌ ممنوع‌ است‌ و درج‌ آگهی‌های‌ دولتی‌ مانند مناقصه‌ها و مزایده‌ها و موارد مربوط‌ به‌ حصر وراثت‌ و ثبت‌ شرکت‌ها و مؤسسات‌ در آگهی‌ نامه‌ها نیز نباید با قانون‌ مغایرت‌ داشته‌ و صرفاً با مجوز مراجع‌ ذیصلاح‌ امکانپذیر است‌.

۶- در عنوان‌ آگهی‌ نامه‌ باید نام‌ کانون‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ نوشته‌ شده‌ باشد و اضافه‌ کردن‌ هر عنوان‌ دیگر مانند ویژه‌ نامه‌، پیش‌ شماره‌، فوِ العاده‌ و عناوین‌ مشابه‌ ممنوع‌ است‌.

۷- آگهی‌نامه‌ باید دارای‌ شناسنامه‌ای‌ باشد که‌ در آن‌ نام‌ کانون‌ و شماره‌ پروانه‌ فعالیت‌، نشانی‌ کانون‌، شماره‌ تلفن‌ و حوزه‌ فعالیت‌ یا تحت‌ پوشش‌ و نام‌ چاپخانه‌ در آن‌ درج‌ شود. توزیع‌ آگهی‌ نامه‌ بطور رایگان‌ انجام‌ می‌شود.

۸- کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ در درج‌ آگهی‌ها موظف‌ هستند علاوه‌ بر رعایت‌ مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۷ آئین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌، بندهای‌ ماده‌ ۳ دستورالعمل‌ اجرایی‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ ۱۱/۲/۷۹ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور را نیز رعایت‌ کنند.

۹- کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ موظف‌ هستند تعداد ۲ نسخه‌ از آگهی‌ نامه‌ها را به‌ اداره‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ شهر محل‌ فعالیت‌ خود تحویل‌ دهند.

این‌ دستورالعمل‌ در ۹ بند و یک‌ تبصره‌ در تاریخ‌ ۱۲/۵/۱۳۸۲ جلسه‌ بیست‌ و نهم‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور به‌ تصویب‌ رسید و کلیه‌ مقررات‌ داخلی‌ مغایر لغو می‌شود.

 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است