کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ورود به پنل دزپیام      ثبت نام رایگان

ابلاغ ضوابط جدید تبلیغات حساب‌های قرض‌الحسنه

بانک مرکزی دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک / صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری را به سیستم بانکی ابلاغ کرد.
به گزارش فارس، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای خطاب به مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه دستورالعمل جدید "ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری" را ابلاغ کرد.
براساس این گزارش در بخشنامه مذکور تأکید شده است که در اجرای ماده ۱۶ دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی ـ ارزی) مصوب یک هزار و یکصد و بیست‌وپنجمین جلسه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۹۰ شورای پول و اعتبار و به منظور ارتقای فرهنگ بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و جلوگیری از تبلیغات اغواء کننده در خصوص جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، بدینوسیله به پیوست "دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری" مصوب سی‌امین جلسه مورخ ۵ مردادماه سال جاری کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به تایید رئیس کل بانک مرکزی نیز رسیده است، جهت اجرا ایفاد می‌شود.
 
 
متن کامل دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری را در زیر بخوانید؛
در اجرای ماده ۱۶ دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی ـ ارزی) مصوب یک هزار و یکصد و بیست‌وپنجمین جلسه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۹۰ شورای پول و اعتبار: "دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری" در ۱۱ ماده و یک تبصره در سی‌امین جلسه مورخ ۵ مرداد ۹۰ کمیسیون اعتباری بانک مرکزی به تصویب رسید.
ماده ۱ـ اهداف:
به منظور ارتقای فرهنگ بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و جلوگیری از اغواء کنند در خصوص جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، "دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری"، تدوین می‌گردد.
ماده ۲ـ تعاریف:
گسترده تعاریف ذیل محدوده به این دستورالعمل است.
۲-۱- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
۲-۲- موسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که تحت عناوین مذکور از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت داشته و تحت نظارت آن بانک قرار دارند؛
۲-۳- صندوق: صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری موضوع مصوبه شانزدهمین جلسه مورخ ۳ تیرماه ۹۰ کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، ابلاغ شده طی بخشنامه شماره ۶۲۶۹۰/۹۰ مورخ ۲۲ خردادماه ۹۰ آن بانک؛
۲-۴- بانک قرض‌الحسنه: بانک قرض‌الحسنه‌ای که در چارچوب مصوبات دولت یا مصوبات شورای پول و اعتبار تاسیس می‌گردد؛
۲-۵- تبلیغات: تبلیغات اعطای جوایز به سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی ـ ارزی)؛
۲-۶- دستورالعملک دستورالعمل ساماندهی تبلیغات قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه/ صندوق قرض‌الحسنه موسسات اعتباری.
ماده ۳ـ تبلیغات باید با رعایت کامل دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی ـ ارزی)انجام پذیرد.
ماده ۴ـ بانک قرض‌الحسنه/ صندوق موظف است در تبلیغات خود مفهوم قرض‌الحسنه و مزایای آن را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی نماید.
ماده ۵ـ تبلیغات باید صادقانه و با حفظ کرامت انسانی باشد.
ماده ۶ـ تبلیغات باید در جهت ارتقای فرهنگ نیکوکاری، فداکاری، ایجاد همبستگی بین عموم و همچنین گسترش عدالت مابین آحاد جامعه باشد.
ماده ۷ـ بانک قرض‌الحسنه/ صندوق مکلف است در تبلیغات خود به اجر معنوی قرض‌الحسنه بیش از مشوق‌های مادی مرتبط با جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بپردازد و بر فواید تاثیر تسهیلات قرض‌الحسنه در جهت رفع نیازهای ضروری مردم و امور عام‌المنفعه آن برای آحاد جامعه تاکید نماید.
ماده ۸ـ بانک قرض‌الحسنه صندوق موظف است در تبلیغات خود آمار دقیق مربوط به چگونگی توزیع منابع قرض‌الحسنه در مناطق مختلف جغرافیایی را به عموم مردم اطلاع‌رسانی نماید.
ماده ۹ـ حداقل نیمی از هزینه تبلیغات (موضوع بند الف ماده ۴ دستورالعمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی ـ ارزی) باید مصروف تشریح نحوه تخصیص منابع قرض‌الحسنه در مسیر تسهیلات قرض‌الحسنه شود.
تبصره ـ بانک قرض‌الحسنه/ صندوق مکلف است در تیزرهای تبلیغاتی خود به چگونگی تخصیص منابع قرض‌الحسنه پیش از اعطای جوایز بپردازد.
ماده ۱۰ـ بانک قرض‌الحسنه/ صندوق موظف است هر سال گزارش عملکرد خود در خصوص اجرای این دستورالعمل را حداکثر یک ماه پس از انجام قرعه‌کشی، به بانک مرکزی گزارش دهد.
ماده ۱۱ـ تخلف از مفاد این دستورالعمل،‌ عنداللزوم موجب اعمال محدودیت موضوع ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور یا مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون مذکور می‌شود.
 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است