کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ورود به پنل دزپیام      ثبت نام رایگان

نابسامانی در اهداء جوایز تبلیغاتی

پس از مشروط شدن اهداء جایزه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از شرکت های بزرگ برای اهداء جوایز تبلیغاتی خود شرایط متفاوتی را اعمال می کنند.
به گزارش خبرنگاران، اهداء جوایز بزرگ در برنامه های ارتباطات بازاریابی یکی از ارکان اصلی سیستم های فروش شرکت های بزرگ است. پدیده شاندیز جزء شرکت هایی است که در تبلیغات خود تمرکز خاصی بر روی اهداء جوایز نفیس به برندگان قرعه کشی داشته و خودروهایی با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان به مشتریان هدیه می هد.
نکته قابل توجه در این میان، تحویل خودروها در جزیره کیش بدون پرداخت عوارض گمرک و پلاک خودرو ها است ،در واقع هزینه گمرک و شماره گذاری خودرو به عهده برنده جایزه است که این موضوع هزینه کلانی را برای برندگان در بر داشته خواهد داشت.
 
 
در این میان نکته قابل توجه این است که "پدیده شاندیز" هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه نداشته است.
مرتضی حمیری مدیر روابط عمومی پدیده شاندیز در این رابطه می گوید: در تیزرهای تلویزیونی و کارت های قرعه کشی به موضوع تحویل جوایز در جزیره کیش اشاره شده اما در سایر رسانه های تبلیغاتی این نکته مورد توجه واقع نشده است.
وی می افزاید: به دلیل ممیزی های شدید، تمامی مدارک و مستندات لازم جهت اهداء جوایز به سازمان صدا و سیما ارائه می شود اما در سایر رسانه ها به دلیل نبود سخت گیریهای فروان بر این موضوع تاکید نمی شود.
وی با تایید تحویل خودروها در جزیره کیش و نداشتن تعهد به سایر خدمات، خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته که جوایز کم قیمت تری اعطاء می شد جوایز در شهر های مختلف به برندگان اهداء می شد اما با افزایش رقم جوایز این روند تغییر کرده است.
اما کارشناسان تبلیغات بر این باورند که زمانی که محصول و یا خدمتی در ابزارهای رسانه ای گوناگون معرفی می شود باید تمام نکات مربوط به آن در رسانه های مختلف ذکر شود.
کارشناسان معتقدند که اصل تبلیغات بر صداقت استوار بوده و متذکر نشدن پدیده شاندیز به تحویل جوایز در جزیره کیش موجب بی اعتمادی در میان مشتریان می شود.
علی قدس استراتژیست بازار در این رابطه گفت: با توجه به وجود شعبه های متعدد پدیده شاندیز در شهرهای مختلف کشور، اعطاء خودرو در جزیره کیش بدون پرداخت هزینه های گمرک می تواند آسیب هایی به برنامه های بازاریابی این شرکت وارد کند.
قدس با اشاره به این که جوایز اهدایی در ذهن مخاطبان ارقام بالایی را تداعی می کند،اظهار داشت: متاسفانه دریافت مجوز گمرک و انتقال این خودروها به سایر شهرها هزینه کلانی را برای برندگان در بر دارد و این باعث می شود که برندگان با واگذاری جوایزخود به دلالان در جزیره کیش رقم ناچیزی را دریافت کرده و از جایزه واقعی بی نصیب مانند.
وی افزود: مبلغ واقعی جوایز از ارزش مالی خوبی برخورداربوده و شرکت ها می توانند جوایز را معادل ملبغ واقعی طراحی و مخاطبان را با وعده های گوناگون گمراه نکنند.
این کارشناس کشورمان با بیان این که برندگان پس از درک واقعی مقدار و رقم جوایز دچار رنجش خاطر می شوند، تصریح کرد: استفاده از روش های مذکور و بزرگ نمایی نا معقول در برنامه های ارتباطات بازاریابی موجب متضرر شدن شرکت ها و عملکرد منفی در جلب رضایت مشتریان می شود.
لازم به ذکر است که در این بین، برندهایی همچون عینک پروفسور (با جایزه مرسدس بنز – با پلاک ملی و تحویل در تهران) و دهکده آبی پارس (پورشه ۲۰۰میلیون تومانی – پلاک تهران) از این ضعف ارتباطی و نحوه ناصحیح اهداء جوایز سایرین استفاده کرده و این نوع جایزه های گران قیمت را به ارزشی که در ذهن مخاطبین وجود دارد، اهداء می کنند.
mbanews
 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است