کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
ورود به پنل دزپیام      ثبت نام رایگان

راهنمایی و رانندگی؛ ترافیک یا گرافیک

چندی پیش یکی از بانک های خصوصی با ارائه یک طرح تبلیغی موفق ضمن جلب نظر بینندگان، مراتب اعتراض اداره راهنمایی و رانندگی را فراهم آورد به طوری که این اداره نسبت به پاره کردن بیلبوردهای تبلیغی در انظار عمومی اقدام کرد.
طرح یاد شده با الگو برداری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی (به لحاظ رنگ و فونت انتخابی) و با شعار: "به سرعت خود بیفزایید/ سپرده های سودآور سامان" تهیه شده که در روز دوم نصب با مخالفت اداره راهنمایی و رانندگی روبرو شد که این مخالفت از طریق پاره شدن بیلبوردها نمود پیدا کرد. در پی این حرکت، بانک تبلیغ کننده در اقدامی جالب نسبت به تعویض تابلوها و جایگزینی دو شعار دیگر مسیر تبلیغی خود را ادامه داد: "به طرف سپرده های سودآور سامان" و "احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی یک وظیفه ی ملی است و بهره مندی از سپرده های سودآور سامان یک فرصت استثنایی". در ادامه علی رغم اینکه نصب تمامی طرح ها به واسطه ی مجوزهای اخذ شده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بوده است در کمتر از ۲۴ ساعت مراتب اعتراض راهنمایی و رانندگی با پاره شدن مجدد تمامی بیلبوردها نمایان می شود… از ادامه ی نقل این گزارش گذشته و به این بهانه از فرصت استفاده می کنم و لازم می دانم به مبحث مهم تری تحت عنوان سواد بصری عموم اشاره کنم. آنچه که باید دغدغه ی امروز اهالی گرافیک و متولیان فرهنگ و هنر کشور قرار گیرد. نقیصه ای که تنها روش راهبردی برای رفع آن تلاش برای عمومی کردن این هنر در لایه های مختلف اجتماع از طریق ارتقای سطح کیفی آثار تبلیغی است و صد البته در ریشه یابی این نقیصه، متهم درجه اول را باید متولیان گرافیک کشور در دهه های اخیر و پدیدآورندگان موج گرافیک جشنواره ای دانست. موجی که تنها پیامد آن کپی برداری های مکرر و آسیب رسان، ایجاد گرافیکی صرفاً تزیینی و سلیقه ای به جای کاربردی، مهجوریت گرافیک تبلیغی و نهایتاً فقر سواد بصری بوده است. و البته در آخر پرسش نگارنده از شما: به عقیده ی شما فرهنگ تصویری امروز جامعه توانایی پذیرش چنین تبلیغی را دارد یا اساساً باید با شک و تردید نظاره گر این مساله بود؟ یا به عبارت دیگر به طور کلی طرح تبلیغی یادشده طرح موفقی بوده است یا خیر؟

حال سوالی که از خوانندگان دارم:
اگر شما جای راهنمایی و رانندگی بودید دست به چنین اقدامی می زدید؟ یا به تعبیری آیا این طرحها واقعا بدآموزی دارد و باید آنها را پاره کرد؟

 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است