کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

ضعف بازاریابی در صنعت لوازم خانگی کشور

رفتارهای سنتی تولید کنندگان وعدم امکان پیش بینی وضعیت بازار باعث کم شدن سهم تولید کنندگان داخلی از بازار لوازم خانگی کشور شده است.
محمد طحان پور رئیس اتحادیه کشوری تولید کنندگان و صادر کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در کشورما مصرف کنندگان نوعی بی اعتمادی به تولیدات داخلی داشته و این موضوع باعث شده است که بازار تولیدکنندگان داخلی محدودتر شده و سهم آنها از بازارهای داخلی روز به روز کم تر شود.
 
 
طحان پور با اشاره به این که ضعف در ارائه برنامه های ارتباطی و اجرا نشدن صحیح آن یکی دیگر از ضعف های عمده تولید کنندگان داخلی است گفت: البته افزایش روز افزون هزینه های تبلیغاتی و حضور کمرنگ تولید کنندگان لوازم خانگی در تبلیغات ،جایگاه محصولات داخلی را در ذهن مخاطبان کمرنگ تر کرده و به مشکلات آنها دامن زده است .
طحان پور با تاکید بر این که تاسیس مرکز اطلاع رسانی لوازم خانگی می تواند گام بلندی در افزایش سهم بازار تولید کنندگان داخلی داشته باشد افزود: البته این مرکز می تواند برنامه های بازاریابی تولید کنندگان را نیز محقق کند زیرا در بسیاری از مواقع ضعف در بازاریابی برای محصولات داخلی کاملا احساس می شود.
رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با بیان این که تولید کنندگان خرد و کوچک و صاحبان کارگاههای کوچک با اقدام به تولید محصولات کامل موجب تولید کالایی بی کیفیت و ایجاد ذهنیت منفی در میان مخاطبان می شوند تصریح کرد: بهتر است که کارگاههای کوچک به جای تولید محصول کامل اما بی کیفیت اقدام به تولید قطعات کرده و آنها در اختیار کارخانه ها قرار بدهند تا تولیدکنندگان بزرگ با استفاده از تکنولوژی روز محصول با کیفیت را روانه بازار کنند.
طحان پور با بیان این که در شرایط کنونی بازار هر روز رقابتی تر می شود افزود: در برخی از مواقع شاهد تولید کالای بسیار باکیفیت درمیان تولید کنندگان داخلی هستیم ،برای مثال یک شرکت در سال جدید اقدام به تولید اجاق گازی با کیفیت بالاتر از نمونه خارجی خود اما باقیمتی کمتر از ۵۰ در صدنمونه خارجی کرده است اما وجود ذهنیت و بار منفی کالای داخلی در میان مخاطبان موجب شده تا این کالا در بازار با استقبال خوبی رو به رو نشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بالا بردن سیستم توزیع و مهم شمردن این موضوع از نکات دیگری است که تولید کنندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند و برنامه راهبردی برای تصاحب بازار در ۱۰ سال آینده خود را تدوین کنند.
 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است