کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

تشریح جزئیات تدوین برند ملی ایران

با پایان یافتن بررسی های موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای تغییر ذهنیت اذهان جهانی در ۶ حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری ،برند ملی تدوین می شود.
ابوالفضل معصوم زاده عضوهیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: امروزه کشوری که خواهان حضور در بازارهای بین المللی است، اما به لحاظ اعتبار و وجه جهانی وضعیت مناسبی ندارد، یا سریعاً از بازار و صحنه‌های رقابت حذف می‌شود و یا به حاشیه رانده می‌شود. برند ملی در دنیای امروز بسیار متداول شده، زیرا میل به پیشرفت و انگیزه موفقیت در ملت ها، آنها را به عبور از مسیری هدایت می‌کند که از منافع مالی، سیاسی و اجتماعی آن اطمینان دارند.
وی با اشاره به این که کشورهای مختلف سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی و اتخاذ استراتژی های کارا و اثربخش دست به اقداماتی بزنند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن سیمای جهانی خود را بهبود بخشند، اظهار داشت: دراین میان، سیمای کشورهاست که تا حدودی اطلاعات زیادی راجع به قوانین مالیاتی و تجاری، خصوصیات نیروی کار، امنیت، ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را روشن می‌سازد و استفاده از تکنیکهای برندسازی برای ملتها در این رابطه پدیده نسبتاً جدیدی به حساب می‌آید.
 
 
معصوم زاده افزود: با وجود رقابت فزاینده جهانی- که ملتها چه در حوزه بازارهای داخلی و چه در حوزه بازارهای خارجی با آن روبرو هستند- کشورها بیش از پیش به مقوله برند سازی توجه نشان می‌دهند و به طور روز افزون تلاش های آگاهانه خود را جهت توسعه و بهبود برندسازی کشورشان افزایش می‌دهند.
وی در عین حال تصریح کرد: عمده این تلاشها برای جذب گردشگران، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش صادرات انجام می‌پذیرد. البته بسیاری از ملتها علاوه بر اهداف مذکور هدفهای دیگری را نیز دنبال می‌کنند که از جمله این اهداف می‌توان به جذب استعدادها، نیروی کار ماهر و افراد با تحصیلات عالیه اشاره کرد.
وی با تاکید بر این که برندسازی ملی، مفهومی است که در بر دارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های یک ملت است، خاطر نشان کرد: برند ملی در نظر گرفته شده برای ایران شامل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری است.
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان این که استفاده از ابزار برندسازی ملی توسط دستگاههای سیاستگذاری کشورهای پیشرو در حوزه دانش بازاریابی (به عنوان منشأ این مبحث) تا بدانجا پیش رفته که از آن به عنوان دیپلماسی عمومی یاد می کنند، تصریح کرد. ضمنا اثبات تأثیرگذاری برندسازی ملی و نقش آن در توسعه کشورها موجب شده تا سازمان ملل متحد نهادی با نام «سازمان جهانی دارایی های معنوی» را مأمور پیگیری برندسازی برای کشورها و ملل در حال توسعه و فقیر کند.
معصوم زاده تاکید کرد: اکنون برندسازی ملی تبدیل به ابزار و واقعیتی انکارناپذیر در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی، گردشگری و فرهنگی کشورها شده و لزوم توجه به آن در کشورمان بسیار ملموس است.
وی با بیان این که تصویرسازی، تغییر تصویر موجود و شکل دهی به یک تصویر و ذهنیت جدید و مطلوب جوهره برندسازی ملی بوده و در دستور کار قرار دارد ،خاطر نشان کرد: برند ملی، کلیشه های منفی غالب را می زداید و سعی می‌کند به جای آنها و بر اساس ظرفیت ها، تصویری مطلوب را جایگزین کند.
معصوم زاده با اشاره به این که اولین قدم در برندسازی ملی این است که بدانیم آیا خودمان درک روشنی از فرهنگ و نام و نشانهای ملی‌مان داریم که به فکر افتاده‌ایم آن را در دنیا مطرح کنیم یا نه، افزود : مخاطبان برندسازی ملی دو دسته‌اند: اول، مردم خود آن سرزمین و دوم، مردم سایر سرزمینها. اما در اغلب موارد تلاشهای برندسازی ملی به منظور ارسال پیام به مردم سایر ملل و اصلاح و بهبود سیمای کشور در اذهان آنهاست.
وی درپایان تصریح کرد: کلید برندسازی ملی موفق که اکثر کشورها فاقد آن هستند، اتخاذ خط مشی‌ها و رویکردهای یکپارچه در ارزیابی، خلق و مدیریت برندهای ملی است. یعنی همان چیزی که در بازاریابی آن را مدیریت برند می‌نامند. برند‌سازی ملی باید بخشی از استراتژی راهبردی و ملی هر کشور در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی باشد. در این راه باید از حمایت بخشهای دولتی، صنعتی، هنری، آموزشی و رسانه‌ای برخوردار بود.
mbanwes
 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است