کانون آگهی و تبلیغات روناش
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

هجوم تبلیغات بی سروسامان به حوزه ورزش

مشکلات بی سروسامانی تبلیغات محیطی و اختشاشات بصری ناشی از هجوم تبلیغات شهری نه تنها به سامان نرسید که دامن ورزشگاهها و محافل ورزشی را هم گرفت.
به گزارش خبرنگاران، فوتبال ایران که پیش از این از هجوم تبلیغات بی سروسامان انواع محصولات شرکت های بزرگ و کوچک از تلویزیون و محیط اطراف زمین گرفته تا تبلیغات روی پیراهن بازیکنان و زمین بازی رنج می برد، اینک با مشکل جدید نام گذاری جام لیگ برتر فوتبال ایران به نام ایرانسل و جایگزینی با نام خلیج فارس در ازای پرداخت ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان از سوی ایرانسل به سازمان لیگ برتر ایران مواجه شده است.
 
 
اما صرف نظر از اینکه قرار است رقابت های لیگ برتر جام خلیج فارس با حمایت مالی ایرانسل و بهره‌ مندی این شرکت از تبلیغات محیطی، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات اطراف زمین در طول یک فصل برگزار شود، این روزها نامگذاری این لیگ به جای خلیج فارس مناقشات زیادی را میان نمایندگان مجلس و امضا کنندگان این قرارداد ایجاد کرده است.
گفته می شود که قرارداد مستقیم ایرانسل با سازمان لیگ نیست و قرارداد با شبکه برتر سبز که مدیریت انحصاری تبلیغات لیگ را برعهده دارد، بسته شده است .
اما گذشته از آن ، این روزها هجوم شرکتهای کوچک و بزرگ کشوربه تبلیغات ورزشگاهها ، نه تنها باعث ایجاد اختشاشات بصری برای مخاطبان شده ،که درصد دیده شدن آگهی توسط مخاطبان را نیز پایین آورده است.
نمونه آن ، استقبال گسترده و همزمان همراه اول ، چی توز و بانکهای بزرگ کشور از ورزش فوتبال است که با حضور پررنگ ایرانسل از میدان اصلی رقابت عقب افتاده اند .
کارشناسان تبلیغات در این رابطه معتقدند که این روش یکی ازبزرگترین اشتباهاتی است که "همراه اول" باسابقه طولانی خود برگزیده است زیرا درکنارتبلیغات گسترده وحضورپررنگ ایرانسل ، "همراه اول" جایگاه تبلیغاتی مناسبی درمیان هیاهوی تبلیغاتی سایرشرکتها ندارد.
کارشناسان براین باورند که برگزیدن برنامه های حمایتی و انتخاب روشهای تبلیغاتی بهترمی توانست تاثیرات بیشتری درذهن مخاطبان داشته باشد زیرا درشرایط کنونی ،تبلیغات محافل ورزشی به نوعی همنشینی برندهای همراستا تبدیل شده است که این موضوع باعث می شود فقط شرکت پیشرو مشاهده شود.
مشکل دیگری که این روزها درتبلیغات محافل ورزشی به شدت چشم نوازی می کند، تقلید عجیب وغیرحرفه ای شرکت "چی توز" و" ایرانسل " دراستفاده ازموج مکزیکی درتیزرها وسایرابزارهای تبلیغاتی آنها است که باعث می شود مخاطب در تفکیک تبلیغات این دوشرکت ،سردرگم شود.
اما حضورسه شرکت متفاوت ازهم برروی پیراهن بازیکنان یکی ازبزرگترین تیم های فوتبال کشورنیز شاید یکی ازبزرگترین اشتباهاتی باشد که صاحبان تیم وشرکتهای آگهی دهنده مرتکب آن شده که بازیکنان را تبدیل به نوعی آگهی نامه کرده اند ودرصد دیده شدن آگهی توسط مخاطبان راپایین آورده اند.
کارشناسان تبلیغات براین باورند که تبلیغات محافل ورزشی به خصوص ورزشگاهها ومسابقات فوتبال درسال جاری کاملاغیرعلمی وغیراصولی اجرامی شود وممکن است که مخاطب ازمشاهده تبلیغات فراوان خسته شده واین موضوع بازخوردهای منفی هم به همراه داشته باشد .
این در حالی است که هنوزمتولی تبلیغات محافل ورزشی درکشور مشخص نشده و به همین جهت اختشاشات بصری ناشی از هجوم تبلیغات شهری به محافل ورزشی هم رسیده وشاید این محافل هم نیازبه ساماندهی تبلیغاتی داشته باشند.
mbanews
 
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است